Zatrudnieni chcą rozwijać kompetencje miękkie. Z badań zorganizowanych przez portal Pracuj.pl* wynika, że aż 52 % najmłodszych uczestników rynku pracy, identyfikowanych jako Pokolenie Z wskazuje, że w ich ocenie, dla rozwoju kariery najważniejsze są kompetencje miękkie. Takie deklaracje składa także niemal połowa (48 %) respondentów w przedziale wiekowym 25-34 lata. Pozyskanie takich umiejętności jak empatia, komunikatywność czy efektywna praca w grupie są wskazywane przez nich jako kluczowe w rozwoju.
Dzisiejsze pokolenie młodych pracowników, choć dorastające w epoce cyfrowej – podkreśla, że ważne są dla nich relacje z przyjaznym i zmotywowanym zespołem oraz zasady work-life balance. To te czynniki składają się ich zdaniem na klucz do osobistego i zawodowego sukcesu.
W naszej ocenie można przypuszczać, że umiejętności związane z obsługą cyfrowego środowiska pracy młodzi pracownicy posiadają. Potwierdzają to eksperci w zakresie rekrutacji. Z całą pewnością, pokolenie digital natives wyróżnia się naturalnym zrozumieniem technologii, co jest wynikiem dorastania w otoczeniu cyfrowym – powiedziała p. Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.
Pracuj.pl podkreśla, że uczestnicy badań:
Są fundamentami, które umożliwiają pracownikom skuteczne działanie w zespole, rozwijanie zdolności przywódczych i budowanie trwałych relacji zawodowych. Rozwijanie tych umiejętności może bowiem – w ich ocenie – stanowić o przewadze konkurencyjnej w przyszłości.
Interesujące są także – wynikające z badań – pozostałe wskazania kompetencji najistotniejszych z perspektywy pokolenia Z. Przeprowadzający badania podkreślają, że aż 42 % młodych respondentów wskazuje, że bardzo ważna jest dla nich znajomość języków obcych (46 % z najmłodszej grupy i 40 %badanych w wieku 25-34 lata). Można uznać, że wyniki te świadczą o rosnącej świadomości globalizacji rynku pracy wśród młodych ludzi oraz o ich aspiracjach do budowania kariery nie tylko na poziomie krajowym, ale i międzynarodowym.
Co bardzo nas cieszy, to fakt, że trzecią spośród wymienionych przez młode osoby najważniejszych kompetencji są umiejętności specjalistyczne: wiedza i kursy branżowe. Badający informują, że – zdaniem pokolenia Z – w szybko zmieniającym się świecie pracy zrozumienie specyfiki branży, w której podejmują zatrudnienie, znajomość najnowszych trendów oraz posiadanie aktualnych certyfikatów i ukończonych kursów specjalistycznych stanowią jeden z fundamentów sukcesu.
Ten trend wśród wkraczających na rynek może mieć znaczący wpływ na kształtowanie polityk szkoleniowych i edukacyjnych oraz strategii rekrutacyjnych firm w najbliższej przyszłości. Organizacje będą musiały dostosować swoje oferty pracy dla pracowników i kandydatów, dla których możliwość rozwoju staje się jednym z kluczowych czynników wyboru –powiedziała p. Agata Roszkiewicz, ekspertka ds. wynagrodzeń i benefitów w Pracuj.pl.
Z badań wynika również, że młodzi ludzie podkreślają również znaczenie zdolności analitycznych. Te kompetencje jako istotne wskazuje 23 % młodszych pracowników i 33 % ich nieco starszych kolegów i koleżanek. Około 28 % ankietowanych podkreśla z kolei wartość wykształcenia kierunkowego w konkretnej dziedzinie.
Natomiast 22% ankietowanych jako kluczowe wskazuje umiejętności przywódcze (zwłaszcza zdolność do samodzielnego podejmowania decyzji, umiejętność motywowania zespołu, delegowania zadań czy zarządzania konfliktami).
Z kolei 18 % młodych pracowników zwraca uwagę na umiejętność autoprezentacji w czasach, gdzie pierwsze wrażenie może zaważyć na dalszych losach zawodowych. Zdolność do skutecznego prezentowania siebie i swoich osiągnięć jest – w ich ocenie – niezbędna, zarówno podczas rozmów kwalifikacyjnych, jak i w codziennej pracy.
Dla ankietowanych ważne jest, aby miejsce pracy było nie tylko źródłem dochodu, ale i przestrzenią przyjaznych interakcji oraz wsparcia, co bezpośrednio przekłada się na ich zadowolenie i lojalność wobec firmy.
*Badanie „Pokolenie Z w pracy” zostało przeprowadzone w marcu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 721 Polaków w wieku 18–34 lata. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.
Źródło: G. J. Leśniak, Pokolenie Z – kluczowe kompetencje i benefity. Badanie Pracuj.pl
Żeby się zapoznać ze szczegółowym programem szkolenia i dołączyć do grupy uczestników wystarczy kliknąć link poniżej:
Zwracamy też uwagę, że w ofercie naszych szkoleń zamkniętych mamy także praktyczne szkolenia z zakresu prezentacji oraz zarządzania wizerunkiem:
https://www.mostwanted.edu.pl/employer-branding-oraz-komunikacja-autoprezentacja/