Wyzwanie – jak redukować stres w miejscu pracy? PIP zwraca uwagę, że w środowisku pracy występuje wiele rodzajów zagrożeń zawodowych. Są to zagrożenia fizyczne, chemiczne, biologiczne, psychofizyczne, bezpośrednio oddziałujące na pracownika, oraz zagrożenia psychospołeczne, działające na pracownika za pośrednictwem stresu. W kontekście pracy zawodowej istotna jest zarówno świadomość istnienia wielu czynników wywołujących stres w pracy (nazywanych stresorami), jak i wiedza o konsekwencjach, zwłaszcza negatywnych, wytworzenia się stresogennego środowiska pracy. Doświadczanie nadmiernego stresu wpływa na funkcjonowanie całej organizacji i niesie za sobą określone straty ekonomiczne:
Doświadczanie stresu powoduje problemy z pamięcią (zmniejsza się ilość zapamiętywanych informacji, trudniej przychodzi przypominanie sobie i rozpoznawanie rzeczy już znanych), obniżenie koncentracji i rozproszenie uwagi, nieadekwatną ocenę aktualnej sytuacji i jej przyszłych następstw, obniżony poziom obiektywizmu i krytycyzmu, gonitwę myśli, zmniejszenie kreatywności, trudności z podejmowaniem decyzji. W przypadku gdy stres nie mija, opisane wyżej symptomy fizjologiczne i psychologiczne ulegają nasileniu, powodują z początku niewielkie dolegliwości, które ostatecznie mogą przeobrazić się w psychosomatyczne, stresozależne powikłania chorobowe.
Koszty stresogennej atmosfery w miejscu zatrudnienia mogą znacznie przerosnąć potencjalne koszty profilaktyki i dobrego zarządzania organizacją.
PIP podkreśla, że najważniejszym zasobem każdej firmy są zasoby ludzkie. To dzięki nim firmy istnieją, produkują, wytwarzają, nawiązują relacje z różnymi grupami odbiorców. Obowiązkiem każdego pracodawcy jest należyte dbanie o pracowników. Zadowoleni pracownicy to gwarancja efektywności i jakości, a tym samym konkurencyjności przedsiębiorstwa. Zdaniem PIP warto zatem podjąć konkretne działania, aby ograniczyć poziom stresu odczuwanego przez pracowników i tym samym pośrednio wpłynąć na ich satysfakcję z pracy, co z kolei przełoży się na ich zaangażowanie oraz postawy zgodne z celami firmy.
(Źródło: Agnieszka Kaszubska, „Stres w pracy. Poradnik pracodawcy”, Warszawa 2021)
Mając powyższe na uwadze serdecznie zapraszamy Państwa 29 kwietnia br. na bardzo potrzebne w obecnych czasach szkolenie pt. „Umiejętności pracy w stresie”, które poprowadzić Pani Izabella Gielnicka – doświadczony trener biznesu, doradca w zakresie zarządzania, zwłaszcza zarządzania zasobami ludzkimi, która posiada szeroką wiedzę tego z zakresu, a specjalizuje się również w komunikacji w organizacji oraz kwestiach kultury organizacyjnej i zarządzania międzykulturowego.
UWAGA: W ramach szkolenia można będzie m.in. dokonać samooceny poziomu stresu oraz dowiedzieć się jak wypracować sposób reakcji na stres i obniżania poziomu stresu.