Regulamin wewnętrznym zgłoszeń dla sygnalistów będzie nowym aktem prawnym obowiązującym u danego pracodawcy (nową procedurą). Obowiązek i zasady tworzenia takiego regulaminu wprowadzi ustawa o ochronie osób zgłaszających naruszenie prawa. Ustawa ta będzie wdrażała Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.
Obowiązek ustanowienia wewnętrznego kanału zgłoszeń od początku obowiązywania ustawy (powinien to być dzień 17 grudnia 2021 r.) zostanie nałożony na pracodawców zatrudniających:
Do 17 grudnia 2023 r. wszyscy pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników będą mieli obowiązek utworzyć wewnętrzny kanał zgłoszeń dla sygnalistów.
Jednakże pracodawcy wykonujący działalność w zakresie:
objętych zakresem stosowania aktów prawnych Unii Europejskiej wymienionych w części I.B i II załącznika do dyrektywy 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii – będą musieli utworzyć taki kanał bez względu na rozmiar zatrudnienia.
Wśród tych aktów wymieniona jest m.in. dyrektywa 2006/43/WE parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych. Wydaje się więc, że będą to podmioty wymienione w art. 2 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2021 r. poz. 1132 ze zm.) czyli m.in. banki; spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe; przedsiębiorcy, których podstawową działalnością gospodarczą jest świadczenie usług polegających na sporządzaniu deklaracji, prowadzeniu ksiąg podatkowych, udzielaniu porad, opinii lub wyjaśnień z zakresu przepisów prawa podatkowego lub celnego; podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, a także fundacje
i stowarzyszenia oraz inni przedsiębiorcy w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy płatność jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane; instytucje pożyczkowe w rozumieniu ustawy o kredycie konsumenckim.
Potwierdza na to m.in. Ł. Kuczkowski, radca prawny, partner w kancelarii Raczkowski (Gazeta Prawna „Biuro rachunkowe” z 7 listopada 2021 r. Nr 216 5624). Z punktu więc widzenia np. biur rachunkowych zatrudniających pracowników, kluczowy będzie nie poziom zatrudnienia, ale zakres prowadzonej działalności. Nowe obowiązki niezależnie od posiadanej obecnie procedury AML. Ekspert zwraca uwagę, że co prawda, ustawa o ochronie osób zgłaszających naruszenie prawa nie została jeszcze uchwalona, ale ponieważ sama dyrektywa wskazuje brak progu zatrudnienia
w przypadku naruszeń w zakresie zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, to nie należy oczekiwać, że polski ustawodawca zastosuje wobec biur rachunkowych inne rozwiązanie. Wydaje się, że to samo można stwierdzić w odniesieniu do innych podmiotów wymienionych w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.