Projekt nowej ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia w uzgodnieniach. Projektowana ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia zastąpi obecnie stosowaną ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Nowe przepisy mają na celu:
- zmianę priorytetów PSZ, nastawienie na rynek, klienta i potrzeby przedsiębiorców,
- bardziej innowacyjne i dopasowane do potrzeb rynku kierunki działania, w tym: aktywizację biernych zawodowo, rolników chcących się przekwalifikować, wspieranie kierunkowe określonych grup, np. osób młodych, seniorów, osób z niepełnosprawnościami, kobiet z dziećmi chcących wrócić na rynek pracy, osób zainteresowanych własnym biznesem,
- poprawę efektywności urzędów pracy i trwałości zatrudnienia osób wcześniej bezrobotnych,
- zwiększenie mobilności osób szukających pracy oraz skrócenie czasu poszukiwania pracy,
- wsparcie pracodawców, zmniejszenie biurokracji i obowiązków sprawozdawczych dla przedsiębiorców,
- unowocześnienie i zautomatyzowanie usług urzędów pracy, w tym zwiększenie dostępu do Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) osób prowadzących firmy jednoosobowe oraz osób pracujących na podstawie umów cywilnoprawnych,
- uelastycznienie gospodarowania środkami Funduszu Pracy.
Projekt zawiera m.in. następujące rozwiązania, zmniejszające obciążenia regulacyjne:
- zmniejszenie zakresu informacji wymaganych od pracodawcy zgłaszającego ofertę pracy do realizacji,
- odformalizowanie i odbiurokratyzowanie czynności wykonywanych przez doradców zawodowych,
- uproszczenie i uporządkowanie przepisów dotyczących obowiązku uzyskiwania wpisu do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia,
- automatyczne pozyskiwanie danych przez PUP z rejestrów/systemów teleinformatycznych innych jednostek administracji publicznej (przekazanie danych powinno być wymagane w sytuacji, gdy dane nie są możliwe do pozyskania w sposób automatyczny),
- odejście od konieczności przygotowywania przez urzędy pracy indywidualnego planu działania np. dla osób aktywnych, samodzielnych, posiadających poszukiwane na rynku pracy kwalifikacje, dla których wystarczającą pomocą jest szybkie przedstawienie propozycji odpowiedniej pracy.
Jednakże projekt zawiera również rozwiązanie, które może zwiększyć obciążenia regulacyjne; jest nim wprowadzenie dla pracodawców z sektora publicznego oraz prywatnego (jeśli wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym) obowiązku zgłaszania ofert pracy w bazie ePraca.
Nowe rozwiązania prawne – zdaniem projektodawców – m.in.:
- ułatwią kontakty z urzędem pracy, m.in. poprzez rezygnację z ograniczenia dla pracodawców w zakresie wyboru PUP, z którym chcą współpracować w zakresie realizacji ofert pracy,
- spowodują dalszy rozwój usług elektronicznych realizowanych na rzecz pracodawców i przedsiębiorców – umożliwienie zawierania umów dotyczących form pomocy oraz dokonywania ich rozliczeń w postaci elektronicznej, usprawnienie zgłaszania ofert pracy i staży zawodowych, itp.,
- przyczynią się do wzrostu formalnego zatrudnienia w wyniku uwzględnienia – przy udzielaniu i rozliczeniu form pomocy – przedsiębiorstw rodzinnych,
- będą miały pozytywny wpływ na osoby niepełnosprawne i starsze, ponieważ praca zdalna stwarza większe możliwości aktywizacji zawodowej tej grupy osób. Dodatkowo, pozytywny wpływ na proces aktywizacji tych osób będzie miała cyfryzacja procesów obsługi klientów PUP, która wpłynie na łatwiejszy kontakt z urzędem,
- poprawią funkcjonowanie PSZ oraz spowodują uelastycznienie form aktywizacji zawodowej, co wpłynie pozytywnie na rynek pracy co powinno przyczynić się do podnoszenia umiejętności kadr zatrudnionych w gospodarce, zwiększenie wskaźnika zatrudnienia w Polsce oraz dostosowanie potencjału kadrowego Polski do aktualnych potrzeb gospodarki,
- zwiększą liczbę ofert pracy udostępnionych w ePracy i umożliwią szerszy niż dotychczas dostęp do ofert rozproszonych w Internecie,
- przyczynią się do lepszego zaspokajania potrzeb kadrowych w instytucjach publicznych poprzez usprawnienie, a często skrócenie procedury rekrutacyjnej dzięki dotarciu z ofertą pracy do szerszego grona potencjalnych kandydatów do pracy,
- umożliwią zarejestrowanie bezrobotnego w dowolnym urzędzie pracy, co da mu lepsze możliwości poszukiwania zatrudnienia,
- pozwolą skupić się pracownikom urzędów pracy na osobach faktycznie zainteresowanych pomocą w uzyskaniu zatrudnienia.
Co do zasady, proponowane w nowej ustawie rozwiązania zostaną sfinansowane w ramach limitów wydatków poszczególnych jednostek sektora finansów publicznych, w tym Funduszu Pracy, w 2025 r. i latach kolejnych oraz nie będą stanowiły podstawy do ubiegania się o dodatkowe środki na ten cel.
Planuje się, że większość postanowień nowej ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia wejdzie w życie już 1 stycznia 2025 r. (Źródło)
Zapraszamy Państwa do zapoznania się z ofertą naszych szkoleń otwartych i zamkniętych:
Szkolenia
Szkolenia zamknięte
Rekomendujemy także czytanie naszego Bloga:
Blog