Na stronie RCL jest opublikowany projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2022 roku.
Przewiduje on, że od dnia 1 stycznia 2022 roku minimalne wynagrodzenie za pracę będzie wynosić 3000 zł, a minimalna stawka godzinowa – 19,60 zł.
W uzasadnieniu do projektu poinformowano, że w terminie ustawowym nie doszło do uzgodnienia wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej dla określonych umów cywilnoprawnych na forum Rady Dialogu Społecznego. Wobec powyższego, Rada Ministrów jest zobowiązana ustalić wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej na przyszły rok w drodze rozporządzenia, w terminie do dnia 15 września 2021 roku.
Natomiast w Ocenie Skutków Regulacji (OSR projektu) wskazano m.in., że podwyższenie minimalnego wynagrodzenia za pracę pozytywnie wpłynie na sytuację finansową gospodarstw domowych, podnosząc dochody pracowników wymagających szczególnej ochrony, zwłaszcza w czasie kryzysu wywołanego pandemią. Oceniając wpływ podwyższenia kwoty minimalnego wynagrodzenia na finanse gospodarstw domowych można założyć, że wzrost płacy minimalnej wpłynie pozytywnie na sytuację dochodową osób pracujących. Jednakże, część osób, które wcześniej nie pracowały może doświadczyć trudności ze znalezieniem zatrudnienia, natomiast w stosunku do osób pracujących może wystąpić trudność w utrzymaniu tego zatrudnienia. To, który z efektów będzie przeważał zależy od wielu czynników, zwłaszcza sytuacji makroekonomicznej kraju. Podniesienie minimalnego wynagrodzenia najbardziej wpływa na sytuację osób nisko zarabiających, których wynagrodzenie ulega zmianie wraz ze zmianą minimum ustawowego (…).
Odnośnie do funkcjonowania przedsiębiorstw i ich konkurencyjności, podwyższenie minimalnego wynagrodzenia za pracę może mieć wpływ na konkurencyjność tych podmiotów, które zatrudniają stosunkowo dużo osób otrzymujących wynagrodzenie w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, w szczególności, jeśli wynagrodzenia tych osób stanowią istotną część kosztów danego przedsiębiorstwa. Marże uzyskiwane przez to przedsiębiorstwo są niskie, a struktura kosztów nie pozwala na oszczędności w innym obszarze niż koszty pracy. Niestety nie ma danych, które by pozwalały określić, w jakich branżach i na których lokalnych rynkach pracy problem taki może być istotny (…).
Podwyższenie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej dla określonych umów cywilnoprawnych może mieć wpływ na rynek zamówień publicznych, w szczególności na koszty realizacji umów, które przewidują wynagrodzenie dla wykonawców na poziomie minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej (…).
Ponadto, wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę oznacza wzrost wysokości składek na ubezpieczenie społeczne odprowadzanych przez przedsiębiorców korzystających z tzw. „preferencyjnego ZUS” oraz z „małego ZUS”, dla których podstawa wymiaru składek nie może być niższa niż 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Źródło: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12349350/katalog/12804614#12804614