Infolinie i komunikaty dla powodzian. Zebraliśmy w jednym miejscu informacje na temat uruchomionych infolinii oraz komunikatów i porad dostępnych na rządowych stronach internetowych, które mogą być pomocne pracodawcom i pracownikom, a także wszelkim innym osobom poszkodowanym z terenów objętych powodzią.
W placówkach ZUS na specjalnie oznaczonych stanowiskach obsługi klientów przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą uzyskać informacje o możliwych formach pomocy. Obejmuje ona m.in.:
Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki – za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. – dopiero w przyszłym roku, w terminie do 15 września 2025 r. Od opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę.
Płatnicy składek z terenów objętych powodzią nie zostali natomiast zwolnieni z obowiązku przekazania do ZUS kompletów rozliczeniowych za bieżące okresy. Płatnicy, którzy będą mieli problem z ich złożeniem, mogą je przekazać do ZUS w terminie późniejszym. ZUS zapewnia, że nie będą z tego tytułu wyciągane konsekwencje. Brak przekazania dokumentów rozliczeniowych za dany miesiąc spowoduje utworzenie wymiaru składek z urzędu, o czym płatnik zostanie poinformowany na eZUS. ZUS wyjaśnił, że powiadomienie to należy zignorować.
Ponadto pomoc z ZUS może polegać na:
Uwaga: Żeby ZUS mógł udzielić ulgi, płatnik powinien złożyć wniosek w tym zakresie oraz oświadczenie, że jest on podmiotem poszkodowanym przez powódź.
Co istotne, pomocą w skompletowaniu oraz wypełnieniu niezbędnych dokumentów służą powołani w oddziałach ZUS doradcy do spraw ulg i umorzeń (którzy na co dzień pomagają płatnikom, którzy mają trudności i zaległości w regulowaniu składek).
ZUS uruchomił też specjalną infolinię, na której przedsiębiorcy mogą uzyskać informację w sprawie ulg w opłacaniu składek. Do 4 października tego roku, w godz. 8-15 – pod specjalnymi numerami telefonu 33 825 31 34 i 76 876 45 76 – przedsiębiorcy mogą uzyskać informację w sprawie ulg w opłacaniu składek.
Najczęściej zadawane ZUS pytania i udzielane na nie odpowiedzi znajdziecie Państwo na stronie ZUS-u.
Zgodnie z komunikatem MEN od 16 września 2024 r. zostały zawieszone zajęcia w szkołach i placówkach edukacyjnych w 4 województwach, które są najbardziej narażone na skutki powodzi. ZUS przypomina, że w przypadku nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły, do których dziecko uczęszcza, rodzic opiekujący się zdrowym dzieckiem do ukończenia przez nie 8 lat ma prawo do zasiłku opiekuńczego.
Za nieprzewidziane zamknięcie placówki, do której uczęszcza dziecko, uważa się takie zamknięcie tej placówki, o którym ubezpieczony dowiedział się w terminie krótszym niż 7 dni przed dniem jej zamknięcia. Maksymalny wymiar zasiłku opiekuńczego wynosi 60 dni w roku kalendarzowym.
Więcej na temat prawa do zasiłku opiekuńczego można przeczytać pod poniższym linkiem:
Główny Inspektor Pracy podjął decyzję o uruchomieniu specjalnej infolinii dla pracowników i pracodawców z terenów objętych powodzią. Pod numerem (22) 391 83 70 eksperci PIP są dostępni od poniedziałku do piątku, w godzinach 9:00-15:00. Pod tym numerem telefonu zainteresowane osoby uzyskają informacje na temat przysługujących im uprawnień w zakresie:
PIP na swojej stronie zamieszcza najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi, tak żeby każdy zainteresowany mógł uzyskać potrzebne informacje być może bez konieczności dzwonienia.
Te relacja są bardzo pomocne. Przykładowo: Za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy w związku z powodzią pracownikowi przysługuje prawo do odpowiedniej części minimalnego wynagrodzenia za pracę przez okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych wynikających z rozkładu czasu pracy pracownika (zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi – Dz.U. z 2024 r. poz. 654). Wynagrodzenie to wypłaca pracodawca. PIP wyliczył, że jeżeli we wrześniu pracownik w związku z powodzią będzie nieobecny w pracy przez 10 dni roboczych, z których każdy obejmuje 8-godzinną dniówkę, to otrzyma za ten czas wynagrodzenie w wysokości 2048 zł (25,60×80).
Informacje w tym zakresie są dostępne na stronie:
Ministerstwo Finansów informuje, że organy podatkowe będą rozpatrywały wnioski powodzian w pierwszej kolejności, a zaświadczenia dla poszkodowanych podatników (o dochodach, przychodach, niezaleganiu), będą załatwiane „od ręki”, zarówno złożone bezpośrednio w urzędach skarbowej czy w sposób elektroniczny. Natomiast w urzędach skarbowych, w których nie ma możliwości obsługi bezpośredniej podatnicy są obsługiwani kanałami zdalnymi.
Poszkodowani podatnicy mogą składać wnioski o pomoc w dowolnym najbliższym urzędzie skarbowym. Dla ułatwienia i przyspieszenia pomocy poszkodowanym tworzone są nowe – tymczasowe punkty obsługi podatników.
Na temat tego typu pomocy informacje są dostępne na stronie MRPiPS. Chodzi o pomoc doraźną (10.000 zł) oraz o pomoc na remont lub odbudowę budynku mieszkalnego oraz o pomoc na remont lub odbudowę budynków gospodarczych.
MRPiPS poinformowało, że świadczenia powodziowe nie wliczają się do dochodu. Dzięki temu można ubiegać się o inne świadczenia z pomocy społecznej, świadczenia rodzinne, dodatki mieszkaniowe, stypendia i pomoc materialną czy świadczenia z funduszu alimentacyjnego.
Skorzystanie ze świadczeń powodziowych nie wpływa na dostęp do innych świadczeń pomocy społecznej, ani na możliwość utrzymania statusu bezrobotnego.
Pracodawców MRPiPS informuje, że:
Wsparcie dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi: nauczycieli i nauczycielek, uczniów i uczennic oraz rodziców dzieci i młodzieży w wieku szkolnym i przedszkolnym – jest dostępne pod numerem 22 347 48 97.
Działa pomoc psychologiczna dla dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych w stanie kryzysu psychicznego. Dane kontaktowe są dostępne na stronie:
Dodatkowo zamieszczamy je poniżej:
Centrum wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie psychicznym centrumwsparcia.pl
Centrum wsparcia dla dzieci i młodzieży w kryzysie psychicznym 116111.pl
Ponadto każdy, kto potrzebuje pomocy, może zadzwonić pod numer 116 123, dostępny przez całą dobę. Rozmowy telefoniczne są całkowicie anonimowe, a pomoc świadczą specjaliści z doświadczeniem w pracy z osobami w kryzysie.
Najważniejsze wytyczne ekspertów nadzoru budowlanego są dostępne na stronie:
Te instrukcje są dostępne na stronie Głównego Inspektora Sanitarnego:
Instrukcje dotyczą:
Na pojawiające obawy administratorów dotyczące realizacji obowiązków wynikających z RODO, w tym ewentualnego zgłaszania naruszeń ochrony danych osobowych – UODO odpowiedział, że termin 72 godzin na zgłoszenie takiego zdarzenia do Prezesa UODO biegnie dopiero od momentu jego stwierdzenia. UODO zdaje sobie sprawę, że w wielu przypadkach będzie to możliwe dopiero po opanowaniu sytuacji i wstępnym oszacowaniu potencjalnych strat ma także świadomość, że niektórym administratorom danych nie uda się zgłosić naruszeń ochrony danych osobowych w wymaganym terminie.
UODO poinformował, że w takich przypadkach należy pamiętać o wskazaniu przyczyn opóźnienia, odwołując się do nadzwyczajnych warunków związanych z sytuacją powodziową.
W komunikacie zapewniono również, że prezes i pracownicy UODO rozumieją w pełni trudności jakie niesie sytuacja powodziowa, dlatego wszelkie dokonywane przez administratorów zgłoszenia będą weryfikowane z uwzględnieniem tych szczególnych okoliczności.
Pozostałe informacje ogólne i bieżące znajdziecie Państwo pod zamieszonymi poniżej linkami: