LICZĄ SIĘ KOMPETENCJE
Przestańmy zajmować się pierdołami, przejdźmy do konkretów! – odpowiada mi 30 letni dyrektor banku.
Dopóki ja im płacę (podwładnym), mają robić to, co ja im każę; jak ja się u nich zatrudnię, wtedy ja ich będę słuchać.
Ale takie podejście wzbudza w nich nie najlepsze emocje; w trudnej sytuacji zostaniesz sam – odpowiadam i dostaję w/w ripostę kończącą dyskusję.
Jakiś czas później dyrektor traci pracę; jego zespół jest najmniej efektywny w sytuacji, gdy liczy się zaangażowanie i przedsiębiorczość pracowników.
KULTURA ZDROWIA
Moje 20 letnie doświadczenie praktyka biznesu pozwala mi stwierdzić, że kluczowym czynnikiem sukcesu lub jego braku dla firmy jest Człowiek i to Człowiek szczęśliwy i spełniony. Zarządzanie biznesem sprowadza się bowiem do zarządzania ludźmi, którzy tworzą wartość przedsiębiorstwa.
Informacyjny smog i permanentny stres
Tempo życia, natłok danych, które musimy przetwarzać sprawiają, że nasze mózgi nie nadążają. Informacyjne tsunami zmusza mózg ludzki do przejścia w stan awaryjny. Skrócony zostaje obieg informacji. W wyniku tego człowiek obojętnieje na wszystko, co nie dotyczy go bezpośrednio.
Czy wymaganie w tym kontekście od pracowników lojalności, zaangażowania, motywacji i pozytywnego nastawienia ma sens?
Człowiek czyli emo-sapiens – jak mówi prof. Rafał Ohme – ma boski umysł w zwierzęcym ciele. Ilość i jakość informacji, która do nas dociera każdego dnia, sprawia, że stan świadomości mieszkańca dużego miasta jest zbliżona do świadomości żołnierza na polu walki. Nasz organizm reaguje na nadmiar wrażeń, jak gdyby groziło nam bezpośrednie fizyczne niebezpieczeństwo.
Pracowniczy dobrostan
Organizacje zdają sobie coraz bardziej sprawę, że wellbeing – dobrostan pracowników może znacząco przyczynić się do sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa.
Pracodawcy zaczynają dostrzegać konieczność włączenia do strategii biznesowych programów dotyczących poprawy zdrowia oraz samopoczucia pracowników oraz ich rodzin. Świadomość istoty holistycznego przywództwa, na który składa sie m.in. wspieranie zdrowego stylu życia, dynamicznie rośnie, niemniej tylko 30% firm realizuje aktywnie kulturę zdrowia.
Międzynarodowe badanie Working Well* przedstawia jako największe zagrożenia zdrowotne: stres, niską aktywność fizyczną, złe odżywianie, depresję oraz nadciśnienie.
Programy profilaktyki zdrowia obejmują elastyczny czas pracy, badania profilaktyczne, zakazy palenia, zdrowe menu w stołówkach, karnety na siłownię, basen i fitness. Pojawiają się szałownie, miejsca, w których zestresowany pracownik może się wyszaleć i krzykiem rozładować stres.
C.U.D. – CZYLI KOMPETENCJE MIĘKKIE
Holistyczne przywództwo powinno proponować innowacyjne podejście do budowania kultury zdrowia w organizacji. By zdarzył się CUD, musimy oprócz Ciała, zadbać o nasz Umysł i Duszę.
Wyróżnikiem w dzisiejszych czasach może być skupienie się na doskonaleniu umiejętności interpersonalnych, które w życiu zawodowym i prywatnym determinują sukces lub porażkę człowieka. Wzmocnienie zaufania we własne siły i możliwości pracowników czyli wzmocnienie ich poczucia własnej wartości może być narzędziem do budowania i wzmacniania wartości przedsiębiorstwa.
Firmy wydają ogromne pieniądze na szkolenia tzw. twardych umiejętności zawodowych, które mają zwiększyć kompetencje pracowników i tym samym pomnożyć wartość firmy. Programy executive MBA proponują kilkadziesiąt godzin statystyki vs kilka do kilkunastu godzin z komunikacji interpersonalnej, coachingu grupowego czy inteligencji emocjonalnej.
Nie dziwi więc potem fakt, że HR głowi się jak rozwiązać problem z dyrektorem, który jest świetnym specjalistą, ale nikt nie chce z nim pracować.
Szkolenia tzw. kompetencji miękkich pozwalają dotrzeć do przyczyny stresu i dają ludziom skuteczne narzędzia, dzięki którym mogą lepiej zarządzać emocjami i przejąć kontrolę nad własnym zachowaniem.
Ponieważ pragnienie przynależności jest jedną z podstawowych potrzeb jednostki ludzkiej, jednym z wiodących tematów holistycznej akademii pracownika powinna być komunikacja interpersonalna rozumiana jako sztuka budowania więzi i relacji z drugim człowiekiem, z grupą, ale też przede wszystkim z samym sobą. Mam tu na myśli nie tylko budowanie porozumienia w miejscu pracy, ale także w rodzinie, z przyjaciółmi, w związku partnerskim.
Zarządzanie zmianą, umiejętność zmiany nawyków, efektywne wyznaczanie celów zawodowych i życiowych, integracja pracy zawodowej z innymi aspektami życia, wreszcie zarządzanie energią życiową czyli higiena umysłowo-duchowa pozwoliłyby pracownikom uniknąć wypalenia zawodowego i zmniejszyć zagrożenie chorób cywilizacyjnych.
ROLA NOWOCZESNEGO HR
W tradycyjnym ujęciu HR jako administrator kapitału ludzkiego (urlopy, płaca, zwolnienia, rekrutacja tec) to tylko źródło kosztów. Nowoczesny HR odpowiedzialny za świadomą komunikację w organizacji, za budowanie wizerunku przedsiębiorstwa oraz zarządzanie zmianą powinien wchodzić w skład triumwiratu zarządzającego firmą obok prezesa i dyrektora finansowego (CEO, CFO & CHRO).
Dyrektor HR może być strategicznym partnerem dla biznesu, kreatorem wartości, powiązanym z przychodami, stopą zysku i rozpoznawalnością marki firmy. Większość bowiem niepowodzeń i utraconych szans w organizacjach ma związek bezpośrednio lub pośrednio z kwestiami personalnymi.
Dyrektor HR powinien uczestniczyć w przewidywaniu krótko i długoterminowych rezultatów firmy analizując sprawy kadrowe: jakimi zdolnościami i kompetencjami dysponują pracownicy, jakiej pomocy czy szkoleń potrzebują, czy mają odpowiednie zasoby, by osiągnąć zakładane cele, jakich nowych pracowników zatrudnić, jak utrzymać najlepszych ludzi, rozwijać ich i stworzyć im odpowiednie warunki, by z nami zostali.
Zatem, zacznijmy zajmować się na poważnie potrzebami i oczekiwaniami naszych klientów wewnętrznych czyli pracowników. Bo zaspokojenie tych potrzeb zapewni im stan emocjonalny, który sprawi, że nasze firmy powiększać będą swoją przewagę konkurencyjną. To są dzisiaj najkonkretniejsze konkrety: zarządzanie ludzkimi doświadczeniami i interpretacją owych doświadczeń, czyli Vive emo-sapiens!
*źródło: 6. Globalne Badanie Working Well – Buck Consultants
Materiał pochodzi z miesięcznika Benefit B. 02.17
Magdalena Malicka
Praktyk biznesu, trener rozwoju osobistego, master business&life coach, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego, współzałożycielka i dyrektor programowa firmy doradczo-szkoleniowej Get the Flow.
biuro@gettheflow.pl, gettheflow.pl