Będzie nowa ustawa o wynagrodzeniu minimalnym i większe kary dla pracodawców i zleceniodawców. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod nr UC62 została zamieszczona informacja o projekcie nowej ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Zgodnie z tą informacją – planowany termin przyjęcia tego projektu przez RM- to III/IV kwartał 2024 r.
Nowe przepisy mają na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2022 r., str. 33), zwanej dalej „dyrektywą w zakresie minimalnego wynagrodzenia”.
Art. 17 ust. 1 tej dyrektywy wymaga, żeby państwa członkowskie przyjęły środki niezbędne do jej wykonania do 15 listopada 2024 r.
Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w części ma stanowić powtórzenie obecnie obowiązujących regulacji.
- Utrzymane zostaną, co do zasady, dotychczasowe mechanizmy ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę.
- Obowiązywać będą m.in. dwa terminy zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Gdy prognozowany na rok następny wskaźnik cen wyniesie co najmniej 105% ustali się dwa terminy zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej, tj. od dnia 1 stycznia i od dnia 1 lipca. Natomiast, gdy wskaźnik ten wyniesie mniej niż 105% – będzie obowiązywał jeden termin zmiany ww. wysokości minimalnych gwarancji płacowych – od dnia 1 stycznia.
- Rada Dialogu Społecznego (RDS) zostanie wyznaczona jako organu doradczy w kwestiach związanych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę.
- Podkreślona zostanie rola strony pracowników i strony pracodawców w sprawach związanych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę i nastąpi ich zaangażowanie na etapie ustalania i aktualizowania minimalnego wynagrodzenia za pracę.
- Zgodnie z projektem nowej ustawy wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie corocznie przedmiotem negocjacji prowadzonych w ramach RDS.
- RDS poza proponowaną na rok następny kwotą minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz proponowaną kwotą minimalnej stawki godzinowej – otrzyma również szereg informacji o charakterze ekonomiczno-statystycznym. Przekazywana będzie również informacja o wartości referencyjnej oraz relacji propozycji wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku następnym do tej wartości.
- Projektowane przepisy będą gwarantować coroczny wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. Jednocześnie, jeśli w roku negocjacji wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w I kwartale tego roku, gwarancja ta będzie zwiększana dodatkowo o 2/3 prognozowanego wskaźnika realnego przyrostu PKB.
- W przypadku, gdy w roku poprzednim rzeczywisty wzrost cen różnił się od prognozowanego, projekt przewiduje zastosowanie mechanizmu korygującego (zastosowanie wskaźnika weryfikacyjnego w odniesieniu do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym roku z tytułu różnicy pomiędzy rzeczywistym a prognozowanym wzrostem cen w roku poprzednim). W projekcie przewidziane ma być doprecyzowanie obliczania wskaźnika weryfikacyjnego. Ma on być obliczany przez podzielenie wskaźnika cen w roku poprzednim przez prognozowany wskaźnik cen w roku poprzednim, w oparciu o który została ustalona wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, mając jednocześnie na uwadze, że w roku aktualizacji, przy ustaleniu wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, będzie się także uwzględniać aktualizację minimalnego wynagrodzenia za pracę.
- Projekt zawiera również gwarancję utrzymania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę na poziomie obowiązującym w roku negocjacji, w przypadku gdyby w wyniku analizy kryteriów, na podstawie których przeprowadzana jest aktualizacja minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalono, że wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w ostatnich latach wzrastała szybciej, niż wynikałoby to z analizowanych kryteriów.
Projekt przewiduje również m.in.
- analogiczny jak obecny sposób zaokrąglania przy dokonywaniu obliczeń dotyczących wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej;
- ustalenie wartości referencyjnej, która będzie stosowana do oceny adekwatności wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę;
- wprowadzenie wynagrodzenia minimalnego za pracę jako wynagrodzenia zasadniczego;
- analogiczne do obecnych przepisy w zakresie minimalnej stawki godzinowej, jednakże ze zmianami w zakresie:
- terminu wypłaty wynagrodzenia wynikającego z minimalnej stawki godzinowej,
- podwyższenia kary za zaniżanie wynagrodzenia wynikającego z minimalnej stawki godzinowej,
- wprowadzenia kary za niewypłacanie wynagrodzenia wynikającego z minimalnej stawki godzinowej,
Planowana jest także aktualizacja minimalnego wynagrodzenia za pracę w oparciu o następujące kryteria:
- siłę nabywczą minimalnego wynagrodzenia za pracę, z uwzględnieniem kosztów utrzymania,
- ogólny poziom wynagrodzeń i ich rozkład,
- stopę wzrostu wynagrodzeń,
- długoterminowe krajowe poziomy produktywności i ich zmiany,
- relację minimalnego wynagrodzenia za pracę do przeciętnego wynagrodzenia;
- procedurę przeprowadzenia aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Zgodnie z projektem nowej ustawy – aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie dokonywać Rada Ministrów mając na uwadze stanowiska lub opinie strony pracowników i strony pracodawców RDS.
W raz z nowymi przepisami o wynagrodzeniu minimalnym wejdą też zmiany w Kodeksie pracy i Kodeksie karnym – planowane jest bowiem wprowadzenie:
- nowego typu przestępstwa oraz nowego typu wykroczenia, które związane będą z naruszeniem prawa pracownika do wynagrodzenia za pracę,
- naliczania odsetek za nieterminowe wypłacenie należnych pracownikom wynagrodzeń,
- podwyższenia sankcji za wykroczenia przeciwko prawom pracownika.
Organem odpowiedzialnym za przedłożenie projektu RM jest MRPiPS. (Źródło)
Przypominamy, że Most Wanted! jest organizatorem nie tylko Ogólnopolskiego Kongresu Prawa Pracy, ale także Forum Kadrowo – Płacowego dla Praktyków. W tym roku spotkamy się 12 i 13 grudnia. Wszelkie nowe regulacje oraz ich skutki dla pracodawców na lata 2025 i kolejne zostaną na nim omówione. Więcej informacji – wkrótce.
Zapraszamy również do zapoznania się z programem Konferencji oraz Warsztatów, które 24 i 25 października br. odbędą się w ramach Ogólnopolskiego Kongresu Prawa Pracy – wyjątkowego spotkania praktyków prawa pracy z ekspertami specjalizującymi się w tej tematyce.
W oczekiwaniu na zapowiadane Wydarzenia zapraszamy Państwa do udziału w organizowanych przez nas szkoleniach i do skorzystania z wakacyjnej promocji.
https://www.mostwanted.edu.pl/e-szkolenia/
Zachęcamy także do lektury naszego Bloga:
Blog