Niedawno PIP poinformowała na swojej stronie Internetowej o przeprowadzonych przez tę instytucję kontrolach pracowników delegowanych.
W 2024 r. inspektorzy PIP przeprowadzili ponad 200 kontroli dotyczących delegowania pracowników z terytorium Polski do pracy w innych państwach członkowskich UE. Ich działania objęły 1451 osób delegowanych z Polski głównie do:
- Belgii – 644 osoby,
- Niemiec – 287 osoby,
- Holandii – 96 osoby.
Kontrole inspektorów PIP prowadzone były najczęściej w przedsiębiorstwach, które działały w następujących sektorach gospodarki:
- w budownictwie – 52% kontroli,
- w usługach administrowania (w tym pracy tymczasowej) – 20%,
- w przetwórstwie przemysłowym – 11%,
- w transporcie i gospodarce magazynowej – 5%.
PIP szczególnie zwróciła uwagę, że w 2024 r. cudzoziemcy delegowani z polskich firm celem świadczenia usług poza RP stanowili 67% wszystkich osób objętych czynnościami PIP w tym obszarze zagadnień. 927 osób (95% tej grupy) stanowili cudzoziemcy będący obywatelami tzw. państw trzecich – głównie Ukrainy, Białorusi i Gruzji.
Jakie nieprawidłowości w obszarze delegowania tej kategorii pracowników stwierdzili inspektorzy PIP?
Po pierwsze – delegowanie pozorne obywateli państw trzecich przez polskie przedsiębiorstwa do innych państw członkowskich UE. Pod pozorem delegowania cudzoziemcy byli transferowani do pracy w państwach, w których legalizacja ich pracy jest znacznie utrudniona.
W toku kontroli ujawniono, że:
- Polskie przedsiębiorstwa kierujące cudzoziemców za granicę niejednokrotnie nie prowadziły rzeczywistej działalności na terytorium Polski. Celem ich działania było tylko uzyskanie dokumentów legalizujących pracę cudzoziemców w Polsce, które są przepustką do świadczenia usług na rynku wspólnotowym.
- Często osoby zarządzające spółkami zarejestrowanymi w Polsce lub wspólnicy tych spółek również byli cudzoziemcami – obywatelami państw trzecich, z którymi kontakt był utrudniony lub niemożliwy.
- Spółki rejestrowane były w tzw. biurach wirtualnych i często bywały przedsiębiorstwami „skrzynkami pocztowymi”.
- Wprowadzano do treści zawieranych umów nieprawdziwe informacje o świadczeniu pracy na terenie Polski.
- Fałszowano ewidencje czasu pracy cudzoziemców bądź tak je prowadzono, aby nie było możliwe było ustalenie, czy praca w Polsce jest faktycznie świadczona.
- Niektórzy przedsiębiorcy zawierali pozorne kontrakty na świadczenie usług w Polsce, albo zawierali kontrakty prawdziwe ale jednostkowe i o bardzo niewielkim zakresie – oraz fakturowali je, by uprawdopodobnić prowadzenie działalności w kraju. Nierzadko takie umowy były zawierane wyłącznie z podmiotami powiązanymi z kontrolowaną spółką.
PIP podsumowała, że pozorne delegowanie dotyczy przede wszystkim obywateli Ukrainy i Białorusi.
Źródło: https://www.pip.gov.pl/aktualnosci/kontrole-pracownikow-delegowanych
- Jak zatem ma postępować działająca w Polsce firma, która w ramach świadczenia usług deleguje za granicę swoich pracowników – cudzoziemców? Czy faktycznie musi nastawić się na znaczne ograniczenia i utrudnienia?
- Jak uniknąć mandatów PIP ze strony PIP będących skutkiem nieprzygotowania się do nowych regulacji prawnych?
Uzyskanie rzetelnych i konkretnych odpowiedzi na te pytania jest bardzo ważne dla każdego podmiotu delegującego pracowników w ramach świadczenia usług w UE.
- W Internecie jest wiele informacji na temat tego, że przepisy nowej ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP będą wymagały przemodelowania zasad funkcjonowania wielu podmiotów.
- Ponadto PIP kontrolował i będzie kontrolował firmy delegujące za granicę swoich pracowników.
Dlatego serdecznie zapraszamy Państwa do udziału w Konferencji „Cudzoziemcy na Rynku Pracy”, która będzie się w dniach 12 i 13 czerwca br.
- W trakcie Konferencji w dniu 12 czerwca br. – prelekcję na temat: „Pod parasolem przedsiębiorcy delegującego? Delegowania obywateli państw trzecich z Polski za granicę – szanse, wyzwania i pułapki prawne” – wygłosi p. dr Marcin Kiełbasa, ekspert i wykonawca w kilkunastu międzynarodowych i polskich grantach dot. mobilności na rynku wewnętrznym UE, transgranicznych aspektów delegowania, który prowadził szkolenia m.in. w ramach Pracowni Legalnego Delegowania (Posting Lab) oraz Europejskiego Instytutu Mobilności Pracy (ELMI).
- Natomiast w ramach Warsztat nr II, zaplanowanego na 13 czerwca br., który poprowadzi p. adw. Joanna Torbe-Jacko, ekspertka ds. prawa pracy i delegowania pracowników za granicę, przewodnicząca Komisji do spraw Polityki Migracyjnej utworzonej przy Business Centre Club oraz przewodnicząca Zespołu Roboczego do spraw Legalizacji Pobytu i Zatrudniania Cudzoziemców działającego przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
Omówi ona m.in.:
- Jakie przesłanki muszą być spełnione, żeby móc legalnie delegować cudzoziemca?
- Ile czasu może trwać delegowanie?
- Jak liczyć okresy delegowania?
- Jakie warunki trzeba zapewniać delegowanemu i o czym go informować?
- Jakie warunki wynagradzania trzeba zapewnić delegowanemu?
- Jakie warunki muszą być spełnione, żeby delegowany podlegał ustawodawstwu polskiemu w zakresie ubezpieczeń?
- Jak ustalić rezydencję podatkową? – najnowsze orzecznictwo i praktyka kontrolna w tym obszarze.
Szczegółowy program Konferencji i Warsztatów, a także formularz zgłoszeniowy znajdziecie Państwo:
- w naszym kalendarzu szkoleń:
https://cudzoziemcy.mostwanted.edu.pl/konferencja-12-czerwca-2025/
https://cudzoziemcy.mostwanted.edu.pl/warsztat-i-13-czerwca-2025/
https://cudzoziemcy.mostwanted.edu.pl/warsztat-ii-13-czerwca-2025/
- na stronie Internetowej dedykowanej Konferencji Cudzoziemcy na Rynku Pracy:
https://cudzoziemcy.mostwanted.edu.pl/
W Konferencji i w Warsztatach można uczestniczyć stacjonarnie w Warszawie oraz on-line, z dowolnego miejsca, w którym jest stabilny dostęp do Internetu.
Serdecznie zapraszamy do udziału.